PRANAYAMA: A NOTION OF PRACTICE FOR ITS ACHIEVEMENT AND IMPORTANCE
PRANAYAMA: UMA NOÇÃO PRATICA DE SUA REALIZAÇÃO E IMPORTÂNCIA
Ramai Pandita Das – BBiomedSc, MSc (UERJ/USP)
Margareth Costa Neves - BSc, MSc (UFF)
Pranayama
is a sanskrit word that means control of bio-energy. According to Patanjali
prana is the energy source. To the ancient yoga it is the expansion of bio -
energy in the human body through conscious and structured breathing. The breath
is the subtlest representation of vital energy within the body and the control
of this energy controls the mind. It is the prana that makes your mind drive.
The practice of Pranayama requires deep knowledge of asanas and should be run
under the supervision of a yoga instructor. The best time to practice pranayama
is in the morning after the dawn of the morning sun has a high concentration of
prana. Practices are daily and should at least 15 minutes. The person should
sit up straight, the eyes should be focused on a point (drishti), in order to
keep the mind focused and avoid distraction with an external object. The
uniformity of the mind will make breath enter a state of serenity. Pranayama
should not be run for more than 15 minutes after the controlled practice of asana.
After the practice, must remain in the position of savasana between 5 and 10
minutes in order to refresh the mind and the body. However, the practices of
pranayama techniques are not trivial, and Kason (2000) mentions circumstances
where pranayama techniques can hinder the body's balance. The possibility of
adverse effects of inappropriate use of these techniques should not be
underestimated. These cautions are also in traditional Hindu literature, as
illustrated in the yoga sutras of Patanjali.
Pranayama é uma palavra sânscrita que significa
controle da bio-energia. Segundo Patanjali, prana é a fonte de
energia. Para o yoga antigo é a expansão da bio-energia no corpo humano
através de respiratórios conscientes e estruturados. A respiração é a representação
mais sutil da energia vital dentro do corpo e pelo controle desta energia se
controla a mente. É o prana que faz a sua mente se direcionar. O treino do
Pranayama necessita de um profundo conhecimento de asanas e deve ser executado
com a supervisão de um instrutor de yoga. O melhor momento para praticar
pranayamas é no período da manhã, após o alvorecer por que o sol da manhã tem
alta concentração de prana. As práticas são diárias e devem durar pelo menos 15
minutos. A pessoa deve ficar sentada com a coluna ereta, o olhar deve estar
focado em um ponto (drishti), de forma
a manter a mente concentrada e evitar a distração com algum objeto externo. A
uniformidade da respiração fará a mente entrar em um estado de serenidade. O Pranayama não
deve ser executado por mais de 15 minutos após a prática controlada de asana.
Após o término da prática, deve-se permanecer na posição de savasana entre 5 e
10 minutos de forma a refrescar a mente e o corpo. Entretanto, as práticas das
técnicas de pranayama não são triviais, e Kason (2000) menciona circunstâncias
onde as técnicas de pranayama podem perturbar o equilíbrio do corpo. A
possibilidade de efeitos adversos do uso inadequado destas técnicas não deve
ser subestimada. Estas cautelas estão também na literatura tradicional Hindu,
como ilustrado no yoga sutras de Patanjali.
Referências Bibliográficas:
Chidananda, Sri Swami (1991) "Path to
Blessedness". A DIVINE LIFE SOCIETY PUBLICATION 2nd Ed.: 1991.
Chidananda, Sri Swami (1984) "The Philosophy,
Psychology, and Practice of Yoga". A DIVINE LIFE SOCIETY PUBLICATION 1st
Ed.: 1984, 2nd Ed.: 1991.
Kason, Yvonne (2000) Farther Shores: Exploring How
Near-Death, Kundalini and Mystical Experiences Can Transform Ordinary Lives.
Toronto: HarperCollins Publishers; Revised edition.
Krishnananda, Swami "The Yoga System". The
Divine Life Society Sivananda Ashram, Rishikesh, India "Yoga Sutras of Patanjali"; Master E.K,
Kulapathi Book Trust, Visakhapatanam, Bharat, ISBN 81-85943-05-2.